Technologická platforma IT People, která nově zastupuje zájmy zejména malých a středních českých e-commerce firem, už od srpna 2024 upozorňuje na dvojí metr a všechna nebezpečí této nerovnováhy.
Česká e-commerce 9x ekologičtější než čínská konkurence
Podle vědecky podložených výpočtů české eshopy zanechávají 9x menší ekologickou stopu než asijská konkurence. Letecká nákladní doprava totiž produkuje přibližně 500 gramů CO2 na tunu nákladu na kilometr. To pro 8,8 tisíc kilometrů dlouhou trasu Hongkong – Praha znamená, že letecká doprava a přeprava do boxů s čínského e-shopu způsobí spolu s přeskladněním a rozvozem vypuštění 4,41 tun CO2 na tunu zboží dopraveného zákazníkovi. Letecká doprava je nezbytná pro dodání zboží z čínského e-shopu do České republiky ve stanoveném čase.
Situace u českých e-shopů je jiná. Do skladů českých e-shopů je zboží dopravováno sice několik měsíců, ale přes ekologicky šetrnou námořní dopravu. Následně se překládá přes kamióny. Zboží je navíc nutné přeskladnit přes celní, distribuční a český sklad. Tyto všechny kroky zajistí, že zboží je lokálně po objednávce zákazníkem rozesíláno do druhého dne buď přímo na adresu zákazníka, nebo do výdejních boxů. To vše z pohledu uhlíkové stopy v součtu znamená produkci výrazně nižších 0,48 tun CO2 na tunu zboží dopraveného zákazníkovi.
Teno rozdíl způsobuje nárůst ekologické stopy 913,5 % u mezinárodně působících marketplace, a tím i dramatickou zátěž pro životní prostředí. Přitom jen do Německa přicestuje denně více než 400 000 balíčků z Číny. Konkrétně Temu zasílá do Německa denně přibližně 4 000 tun balíků, Shein 5 000 tun a Alibaba 1 000 tun. To odpovídá přibližně 108 nákladním Boeingům 777 denně.
Domníváte se, že dochází ze strany českého státu, Evropské unie nebo ekologických organizací k podpoře české e-commerce kvůli jejímu prokazatelnému přínosu pro životní prostředí? Omyl. Opak je pravdou. Nejenže musí už nyní oproti čínským e-shopům platit navíc cla, autorské a recyklační poplatky a další náklady. Ke svému zděšení čeští online prodejci zjišťují, že zatímco oni brzy budou muset řešit přísné limity na jednorázové obaly a evropská doprava bude v dalších letech zatížena vyššími náklady spojenými s emisními povolenkami, čínské e-shopy, které prodávají své zboží přes Temu, Shein, polské Allegro nebo přes další mezinárodně působící marketplace, budou moci dál vesele balit do levného plastu, neplatit cla, snadno obcházet placení povinných poplatků a přepravovat miliony balíků letecky přes půl planety bez jakékoli sankce a dodatečných nákladů.
Eko-logické, ale přece jen bez logiky?
Nákup v lokálním e-shopu je významně ekologičtější variantou nejen proti čínské konkurenci, ale také proti nákupu v kamenných obchodech. Podle zveřejněné studie, která spojila výsledky osmi rozsáhlých vědeckých studií, a kterou si nechala vyhotovit IT People, znamená nákup přes lokální český e-shop o 73 % menší uhlíkovou stopu než přes nákup v kamenném obchodě.
Přesto to všechno nejekologičtější způsob nákupu zboží bude v České republice i v Evropě nelogicky pod největším tlakem. Nepromyšlené požadavky zelených aktivistů neatakují jen motor evropského online obchodu, tedy snadné a levné balení, ale i celou evropskou e-commerce logistiku.
Česká e-commerce není jen byznys – je to unikátní roky vyvíjený ekosystém, který zaměstnává desítky tisíc lidí, podporuje lokální ekonomiku a představuje technologickou špičku v evropském měřítku. Nová obalová směrnice PPWR od roku 2030 chystá zavést českým e-shopům přísnější ekologické standardy pro balení zásilek, zakazuje balit zásilky do plastu, stanovuje nové požadavky na opakovaně použitelné obaly, které mají do roku 2030 tvořit významnou část přepravních obalů v e-commerce, a také například vyžaduje, aby maximální poměr prázdného prostoru v seskupených a transportních obalech byl omezen pod 50 %. To vše bude platit jen pro evropské e-commerce firmy. České e-shopy přitom, co se týče například tématu opakovaně využitelných obalů, nemají infrastrukturu ani technologie na jejich zpracování a sběr. To znamená obrovské investice, zatímco mimoevropská konkurence bude moci dál používat levné plastové jednorázové obaly.
Historicky víme, že pokud je nová technologie dobrá a levná, prosadí se sama. Díky dobrým a levným technologiím se v minulosti prosadila i česká e-commerce. Přesto zanícení ekologové a někteří – situace neznalí politici – stále tvrdí, že navržená zelená transformace povede k lepší a ekologičtější distribuci. Jen ji stačí údajně na začátku finančně dotovat, a zároveň regulatorně prosazovat jimi navržené „ekologické“ postupy. Pro menší e-shopy budou znamenat nové povinnosti investice v řádech milionů korun do skladových technologií, vyšší každodenní výdaje spojené s „ekologickými“ obaly a s úpravou logistických procesů, které si vzhledem ke svým příjmům mnohdy nemohou dovolit.
České e-shopy se pokroku nebrání. Technologická platforma IT People jako klastr spojující české e-shopy s univerzitami bude od roku 2025 investovat nemalé úsilí do společného výzkumu a vývoje v oblasti udržitelnosti, který má nalézt pro české e-shopy východisko v oblasti zelené transformace a v daném již nyní usiluje o dosažení větší míry spolupráce mezi e-shopy a českými univerzitami. Přesto vyhlídky pro české e-shopy nejsou růžové. Nově vyvinuté technologie mohou vést k posunu, nedokáží však narovnat současné nerovné podnikatelské prostředí a nelogické jednání Evropské komise.
Hrozba pro českou ekonomiku
Ztráta konkurenceschopnosti českých e-shopů by znamenala více než jen ekonomickou škodu. Česká republika by přišla o jedno z mála odvětví, kde dokázala vybudovat globálně konkurenceschopné firmy, minimálně co se týče schopnosti jejich inovací. IT People jako platforma aktivně jedná s ministerstvy, poslanci i evropskými institucemi o nalezení rovnováhy mezi ekologickými cíli a zachováním konkurenceschopnosti českých e-shopů proti mezinárodním marketplace. Nejde jen o velké hráče, právě menší a střední e-shopy jsou pro Českou republiku klíčoví partneři nejen co se týče zaměstnanosti. Často jsou nositeli neotřelých inovací, vytvářejí zdravou konkurenci na trhu a zajišťují tak nízké ceny výrobků pro české zákazníky.
Hra se s zpřísňujícími se vládními regulacemi je pro podnikatele jako obchod s ďáblem. V Americe a Asii to mají naopak – tam firmy nejsou svázány přehnanými regulacemi a mohou se soustředit na inovace a efektivitu. V České republice nemůže být inovační potenciál marněn vývojem technologií, které umožní jen naplnit stále další a další novou povinnou regulaci, aniž by to přinášelo nějaké výhody pro zákazníky.
Investice do inovací je dobrý krok, ale pokud Evropská unie i Česká republika nezmění celkový přístup, hrozí, že na českém trhu zůstane jen několik velkých hráčů a český trh si převezmou zahraniční marketplace. To by znamenalo ztrátu tisíců pracovních míst, odliv know-how a především konec české e-commerce jako významného odvětví naší ekonomiky, která v České republice řádně platí daně a podílí se na tvorbě bohatství této země.
Výpočty:
1. Varianta čínský e-shop (letecky Hongkong/Praha – zákazník)
- Letecká přeprava (Hongkong – Praha): 4,385 kg CO2
- Přeprava z letiště až k zákazníkovi (celkem 350 km):
- 60 g CO2/km × 350 km = 21 kg CO2
- Skladové operace (1× vyložení + uskladnění):
- Manipulace na skladu (1x): ~0.6 kg CO2
- Klimatizace/vytápění překladového skladu: ~2 kg CO2/den/tunu
- Osvětlení a další energie: ~1 kg CO2/den/tunu
Celkem letecká varianta: ~4,409.6 kg CO2
2. Varianta český e-shop (lodí Hongkong/Hamburk – sklad – zákazník)
- Námořní přeprava: 340 kg CO2
- Přeprava z lodi až k zákazníkovi
- Kamionová přeprava do Prahy (691km): 41.5 kg CO2
- Další přeprava k zákazníkovi: 7.1 kg CO2
- Skladové operace (2× vyložení/naložení + delší uskladnění):
- Manipulace na skladu (2×): ~1.2 kg CO2
- Dodatečná manipulace v meziskladu: ~2 kg CO2
- Klimatizace/vytápění skladu (30 dní): ~60 kg CO2
- Osvětlení a další energie (30 dní): ~30 kg CO2
Celkem námořní varianta: ~482.7 kg CO2
Srovnání a analýza
- Časové a logistické rozdíly
- Letecká: 2-3 dny + přeskladnění + převoz
- Námořní: 30-35 dní + přeskladnění + převoz + uskladnění + přeskladnění + převoz
2. Podíl jednotlivých částí emisí na celkových emisích
Čínský e-shop – letecká varianta dopravy zboží z Číny:
- Letecká přeprava: 99.4%
- Přeskladnění a přeprava z letiště k zákazníkovi: 0.6%
Český e-shop – námořní varianta dopravy zboží z Číny:
- Námořní přeprava: 70.4%
- Delší doba skladování a celková manipulace se zbožím v Evropě: 19.5%
- Přeprava celkem: 10.1%
3. Rozdíl v emisích
Letecká varianta znamená 3,926.9 kg navíc vypuštěného CO2 na tunu zboží
Poměr 4,409.6 / 482.7 = 913,5 %
4. Důležité postřehy
- Dvojitá manipulace se zbožím přes distribuční sklad, proclení a delší doba skladování v Evropě a u námořní varianty zvyšuje ekologickou stopu, ale ne natolik, aby to významně ovlivnilo celkové srovnání. Včetně započtení delšího skladování a dodatečné složitější manipulace v rámci Evropy je námořní varianta stále výrazně ekologičtější.
- U námořní varianty tvoří delší doba skladování a zdvojená manipulace významnější část celkové ekologické stopy (~20%). U letecké varianty je samotná letecká přeprava natolik dominantní složkou, že ostatní faktory jsou zanedbatelné (~0.6%).